Rekonstrukce koleje č. 1 a 2 Sklené nad Oslavou - Ostrov nad Oslavou
Na stavbě se podíleli
Přihlašovatel | OHL ŽS, a.s.,, Brno |
---|---|
Majitel | Správa železniční dopravní cesty, s.o.; Praha |
Hlavní projektant | Ing. Petr Jemelka, MORAVIA CONSULT Olomouc a.s., Olomouc |
Hlavní zhotovitel | Sdružení firem: OHL ŽS, a.s.,Brno |
Druhý zhotovitel | Subterra a.s., Praha |
Třetí zhotovitel | Elektrizace železnic Praha a.s., Praha |
Více o stavbě…
Charakteristika stavby
Náplní realizované stavby byla komplexní rekonstrukce a modernizace traťového úseku Sklené nad Oslavou – Ostrov nad Oslavou. Kromě železničního svršku a spodku byla součástí stavby také rekonstrukce zastávky Laštovičky, rekonstrukce mostních objektů (mj. dvou viaduktů) a kompletní rekonstrukce trakčního vedení. Kompletně modernizováno bylo také sdělovací a zabezpečovací zařízení.
Umístění stavby
Stavba se nachází na celostátní nekoridorové dvoukolejné elektrizované trati Brno-Havlíčkův Brod mezi stanicemi Sklené nad Oslavou a Ostrov nad Oslavou v km cca 69,300-77,200. V obvodu obou železničních stanic se budovaly pouze technologické objekty a kabelové trasy.
Stavba zasahuje do katastrálních územích obcí Sklené nad oslavou, Rousměrov, Kněževes nad Oslavou, Suky a Ostrov nad Oslavou, byla však realizována převáženě na drážních pozemcích ve vlastnictví stavebníka – Správy železniční dopravní cesty, státní organizace.
Základní kapacitní údaje
Železniční svršek:
- Kolej nová UIC 60 na bet. pražcích B91, pružné upevnění 15 789 m
- Kolejové lože nové fr. 32-63 36 731 m
Železniční spodek:
- Zemní práce - výkopy 41 202 m3
- Úprava zemní pláně / stabilizace zemní pláně 57 012 m2/46 240 m2
- Konstrukční vrstvy ze štěrkodrti 27 017 m3
Nástupiště:
- nástupiště typu SUDOP, výška 550 mm nad TK 2 x 140 m
Mostní objekty
- Rekonstrukce viaduktu 2 ks
- Rekonstrukce mostu (nová mostovka / sanace mostovky) 2 / 2 ks
- Rekonstrukce propustku (trubní / rámový / klenbový) 3 / 1 / 1 ks
Silnoproudá zařízení
- Trafostanice 6/0,4 kV 2 ks
- Trafostanice 22/0,4 kV 1 ks
Trakční a energetická zařízení
- Trakční vedení 18 500 m
- Převěšení závěsného optického kabelu 7 600 m
- Kabely nn / vn 6kV 1 800 m / 1 020 m
Zabezpečovací zařízení
- Traťové zabezpečovací zařízení elektronické (TZZ 3. kategorie) 7 250 m
- Prefabrikovaný technologický objekt (zastavěná plocha cca 36m2) 2 ks
Sdělovací zařízení
- Traťový kabel / Optický kabel 9 900 m / 13 400 m
- Trubky HDPE 19 800 m
Zajímavosti stavby
Z technického hlediska byla velmi zajímavou součástí stavby rekonstrukce dvou viaduktů. Jedná se o viadukt „Babák" který se nachází za výjezdem ze stanice Sklené nad Oslavou a viadukt „Ostrov nad Oslavou". Na obou viaduktech byla zřízena nová izolovaná železobetonová vana štěrkového lože, spodní stavba viaduktů byla sanována spínáním výztuží, injektážemi epoxidovou pryskyřicí a spárováním kamenného zdiva.
Názor přihlašovatele: Proč by tato stavba měla získat nejvyšší odborné ocenění?
Primárním účelem stavby bylo zajištění provozuschopného a bezpečného stavu železniční trati a zajištění vyšších kvalitativních parametrů trati pro účely provozování mezinárodní dopravy jako je dosažení traťové třídy zatížení D4 UIC, prostorové průchodnosti UIC GC a mostního průjezdního profilu VMP 3,0m. Vedle těchto převážně technických parametrů přináší stavba bezprostřední užitek jednak samotným cestujícím v podobě vyššího jízdního komfortu a zkrácení jízdní doby, která obzvláště vynikne po dokončení modernizace navazujících úseků, a zprostředkovaně i celému regionu v podobě vyšší atraktivity pro přijíždějící návštěvníky.
Ocenění
Čestné uznání STAVBA VYSOČINY 2015
za dosažení vyšších kvalitativních a bezpečnostních parametrů trati.