II/353 Stáj – Zhoř, 1. stavba

Zobrazeno: 336x

Na stavbě se podíleli

PřihlašovatelKraj Vysočina
MajitelKraj Vysočina
ProvozovatelKrajská správa a údržba silnic Vysočiny
Hlavní projektantIng. Bohumil Kotlán, PROfi Jihlava spol. s r.o., Jihlava
Hlavní zhotovitelEC Stáj – Zhoř
Druhý zhotovitelEUROVIA CZ a.s., Praha
Třetí zhotovitelCOLAS CZ, a.s., Praha

Více o stavbě...

  • Urbanistické řešení

    Silnice mezi obcemi Stáj a Zhoř se nachází severovýchodně od krajské Jihlavy. Je součástí hlavního, velmi frekventovaného, tahu směrem na Žďár nad Sázavou a tvoří tak páteřní silniční síť Kraje Vysočina. Její technický stav a šířkové uspořádání bylo před rekonstrukcí v nevyhovujícím stavu. Stavba navázala na dokončený obchvat obce Jamné. Kraj plánuje v tomto úseku pokračovat opravou od Stáje až na hranici okresu Jihlava/Žďár nad Sázavou, na kterou už má připravenou projektovou dokumentaci.

  • Architektonické řešení

    Rekonstruovaný úsek začíná na stávající silnici Jihlava – Žďár nad Sázavou za obcí Jamné, v místě napojení obchvatu Jamného na silnici II/353 a končí v kilometru 4,510 před lesem mezi Zhoří a Stájí. Nová komunikace kopíruje trasu původní silnice II/353 včetně průjezdu obcí Zhoř. Silnice vede převážně zemědělsky obdělávanou krajinou s převahou polí a zvlněným terénem s převýšením přibližně 58 metrů. Díky provedené sanaci terénu, pro kterou byl z části využit materiál vytěžený při hloubení zářezu za Zhoří, silnice nemá tak prudké klesání. V tomto místě stavbaři přibližně o sto metrů přestěhovat malou kapličku. Modernizace zahrnovala vysazení desítek nových stromů, jeřábů, javorů a dalších druhů vhodných do extrémnějších povětrnostních podmínek Vysočiny.

  • Dispoziční řešení

    Stavba zahrnuje samotnou silnici a jejích rozšíření, které splňuje kategorizaci S9,5/70(60). V intravilánu obce platí povolená rychlost 50 km/h. Stavbaři rekonstruovali 4 510 metrů dlouhý úsek včetně mostu, přibližně v jeho polovině, a také přeložky silových a sdělovacích vedení. Na silnici napojili také křižovatky na trase v původním rozsahu. Zachovány byly také veškeré hospodářské sjezdy a polní i lesní cesty. Technické řešení projektu je v souladu s platnou legislativou a planými technickými normami (ČSN a TP). Projekt zapadá do Programu rozvoje Kraje Vysočina (Prioritní oblast 3.1 Moderní infrastruktura a mobilita, aktivita: Modernizace komunikace II. a III. třídy), který byl schválen Zastupitelstvem Kraje Vysočina dne 24. 3. 2015.

  • Konstrukční a materiálové řešení

    Zvolena byla varianta recyklace za studena.

    Konstrukce vozovky v rozšíření a v místě sanace porušených okrajů s provedením odskoků vrstev:

    1. Odtěžení podmínečně vhodných zemin za předpokladu nedosažení požadovaných parametrů únosnosti zemní pláně 60 MPa Edef2.
    2. Separační geokompozitum – GTX (min. 500 g/m2).
    3. Sanace zeminy AZ vhodným materiálem (např. HDK 0/125 mm).
    4. Provedení podkladní vrstvy z ŠD 0/63 mm min. 250 mm (průměrná niveleta povrchu ŠD -350 mm).
    5. Doplnění vhodným materiálem do úrovně odfrézovaného povrchu původní komunikace niveleta průměrně -150 mm (lokálně max. -90 mm) do úrovně vrstvy PM s obsahem PAU. Použitý materiál například ŠDB 0/32 mm, případně podkladní vrstvy z míst úpravy vedení trasy v tloušťce 200 mm ( RSM - AC + PM + ŠD) Predikce sanace porušených okrajů cca 30-40 % délky obou okrajů. Konstrukce vozovky v celém příčném profilu.
    6. RS (recyklace za studena) reprofilace, zhutnění, homogenizace v příčném profilu s předpokladem zvýšeného počtu pojezdů recyklační frézy / autograderu s potenciálem doplnění materiálu na vhodnou křivku zrnitosti např. ŠD 0/32 mm) – dle průkazní zkoušky TP 208 provedené s dostatečným časovým předstihem.
    7. Provedení recyklace za studena RS CA dle TP 208 v tl. 200 mm.
    8. Provedení infiltračního postřiku PI C.
    9. Pokládka podkladní vrstvy ACP min. 70 mm (ČSN EN 13108-1).
    10. Provedení spojovacího postřiku PS PMB.
    11. Instalace výztužného skelného kompozita na pracovní spáře v místě rozšíření vozovky v šířce alespoň 2 m s min. kotevní délkou 0,9 m do původní vozovky dle TP 115 / 147.
    12. Pokládka ložní vrstvy ACL – min. 70 mm (ČSN EN 13108-1).
    13. Provedení spojovacího postřiku PS PMB.
    14. Pokládka obrusné vrstvy z ACO – min. 40 mm (ČSN EN 13108-1).

    Životnost vozovky je 25 let.

Proč by tato stavba měla, dle přihlašovatele, získat nejvyšší odborné ocenění

Stavba přinesla především zrychlení provozu a zvýšení komfortu jízdy při dopravě po jedné z klíčových dopravních tepen na Vysočině – z Jihlavy do Žďáru nad Sázavou, modernizace navíc navázala na dokončený obchvat Jamného a kraj bude pokračovat s rekonstrukcí dalších úseků na trase.

Generální partner

  • Banner

Hlavní partner

  • Banner

Premium partner

  • Banner
  • Banner

Mediální partner

  • Banner
  • Banner

Vypisovatelé

  • Banner
  • Banner
  • Banner
  • Banner

Spolek stavba VysočinySpolek stavba Vysočiny

Martin Pertl
předseda 

e-mail: info@stavbavysociny.cz
tel.: 737 555 677

Stavba Vysočiny zastřešuje soutěže:

Nahoru