II/353 Bohdalov - obchvat
Na stavbě se podíleli
Přihlašovatel | COLAS CZ, a.s., závod Jih, provoz Žďár nad Sázavou |
---|---|
Majitel | Kraj Vysočina, Jihlava |
Provozovatel | KSÚS Vysočiny, Žďár nad Sázavou |
Hlavní projektant | PROfi Jihlava spol.s r.o., Jihlava |
Hlavní zhotovitel | COLAS CZ, a.s., závod Jih, provoz Žďár nad Sázavou |
Více o stavbě…
Silnice II/353 tvoří dopravní spojnici mezi krajským městem Jihlava a okresním městem Žďár nad Sázavou, je to významná regionální dopravní spojnice dvou center osídlení na Vysočině, která mimo jiné představuje i přímé napojení oblasti na dálnici D1.
Potřeba výstavby přeložky silnice II/353 v obchvatu obce Bohdalov, byla dána jejími nevyhovujícími parametry v průtahu obcí. Zejména se jednalo o následující závady: nevyhovující směrové poměry s ohledem na návrhovou rychlost a nedostatečné šířkové uspořádání nevyhovující požadavkům na bezpečnost a plynulost silničního provozu, stávajícím i výhledovým intenzitám dopravy.
Hlavním důvodem řešit trasu komunikace přeložkou (obchvatem) bylo především zajištění dostatečného jízdního komfortu na trase, odstranění negativních vlivů z dopravy na obyvatele obce, snížení negativních vlivů z dopravy na životní prostředí (hluk,exhalace,emise).
Investorem stavby byl Kraj Vysočina, budoucím správcem Krajská správa a údržba silnic Vysočiny, generálním projektantem firma PROfi Jihlava s.r.o. a generálním dodavatelem stavby se stala na základě výběrového řízení firma COLAS CZ, a.s., závod JIH, provoz Žďár nad Sázavou.
Nová komunikace II/353 byla navržena jako směrově nerozdělená silnice s neomezeným přístupem v kategorii S 9,5 / 70 se dvěma jízdními pruhy o šířce 3,5 m. Přeložka navazuje na již zrekonstruovaný úsek Bohdalov – Nové Veselí, silnice obchází obec severozápadně a v úseku Bohdalov – Rudolec směrově a výškově navazuje na stávající silnici II/353. Celková délka přeložky je 2,926 km. Stavba byla realizována celkovým nákladem cca 105 000 000,- Kč vč. DPH.
Stavba obchvatu byla dle projektové dokumentace členěna na jednotlivé stavební objekty: SO001 Příprava území, hlavní stavební objekty řady 100 – SO101,102,103,111,112,113,114 což jsou objekty hlavní trasy obchvatu, napojení obchvatu na stávající komunikaci II/353 a přeložky, úpravy stávajících místních komunikací a polních cest / celková plocha vozovek cca 29 000 m2, kubatury zemních prací – násyp cca 108 000 m3, výkop cca 78 000 m3 /. Dalšími stavebními objekty jsou přeložky stávajících inženýrských sítí vyvolané výstavbou obchvatu, a to zejména v oblasti křížení s místní komunikací u „cihelny" – SO301 Přeložka vodovodu, SO401,402 Přeložky vedení VN, NN a veřejného rozhlasu, SO411 Přeložka sdělovacího vedení, SO421 Přeložka vzdušného vedení VVN, SO501 Přeložka STL plynovodu, dále přeložky a úpravy meliorací v trase obchvatu SO302 a SO502 Přeložka VTL plynovodu v oblasti nového mostu na místní komunikaci „újezdská". Celá stavba byla dokončena pracemi na objektech SO002 Technická rekultivace a SO801 Vegetační úpravy.
Významnou součástí tohoto projektu bylo i vybudování třech mostních objektů: SO201 betonový monolitický třípolový most délky přemostění 29 m na přeložce místní komunikace „újezdská" / délka mostu 39m,délka nosné konstrukce 31m,rozpětí polí 9+12+9m,šířka mostu 8,1m, výška mostu nad terénem 5,6m, plocha nosné konstrukce 235,6m2 / a objekty SO202,203 mostní objekty vybudované technologií „tubosider" tj. uzavřený přesypaný ocelový rám z vlnitého plechu, pro převedení potoků a polní cesty / SO202- délka přemostění 5,32m, délka mostu 11,32m,volná šířka mostu 9,5m,šířka průchoz.prostoru pod mostem 2m,výška mostu 6,77m, SO203- délka přemostění 5,84m, délka mostu 14,78m,volná šířka mostu 9,5m,výška mostu 6,027m /.
Názor přihlašovatele: Proč by tato stavba měla získat nejvyšší odborné ocenění?
Trasa stavby byla vedena v extravilánu v poměrně složitých podmínkách pro zakládání. Část trasy je vedena oblastí v okolí rybníka a místních vodotečí s podložím z rašeliny. Vrstvy rašeliny o mocnosti 3-5 m musely být z důvodu neúnosnosti nahrazeny sanacemi z lomového kamene a dalšími opatřeními- odvodnění, geotextílie apod. Naopak při těžení zářezů bylo nutno rozpojovat horniny tř.6-7 těžkými mechanismy. V hlavním zářezu cca v km 1,600 bylo nutno řešit odvodnění výronů spodní vody ze skalního podloží dodatečnými drenážemi.
Při stavbě byly splněny veškeré požadavky vznesené orgány ochrany životního prostředí – např. vybudování rámových propustů, vč. vydláždění a obrub, pro umožnení migrace obojživelníků v oblasti chráněných lagun u cihelny, úpravy vnitřních a přilehlých prostor mostních objektů SO202 a 203 vč. úprav koryt potoků apod.
Zajímavostí v oblasti dopravního značení je použití 4 kusů svislých dopravních značek „A12 Děti" doplněných výstražnými světly napájenými pomocí solárních článků. Toto opatření spolu s vybudováním osvětleného místa pro přecházení a přilehlých úseků chodníků výrazně zvyšuje bezpečnost chodců v oblasti křižovatky s místní komunikací „u cihelny".
Stavba obchvatu městyse Bohdalov značně zvýšila komfort, rychlost a plynulost provozu na významné dopravní spojnici města Žďár nad Sázavou s krajským městem Jihlavou tím, že nahradila zcela nevhodně směrově a šířkově vedenou původní trasu v průtahu obcí Bohdalov.
Stavba také významně kladně ovlivnila životní prostředí obyvatel v samotném městysu Bohdalov – značné snížení intenzity projíždějících vozidel má za následek zvýšení bezpečnosti obyvatel, snížení emisí, prašnosti a hluku apod.
Ocenění
-
Čestné uznání