Centrální parkoviště s lávkou pro pěší, Bystřice nad Perštejnem
Na stavbě se podíleli
Přihlašovatel | Město Bystřice nad Pernštejnem |
---|---|
Majitel | Město Bystřice nad Pernštejnem |
Hlavní projektant | Ing. Luboš Vetešník |
Druhý projektant | Ing. Jan Červinka |
Hlavní zhotovitel | DIRS Brno s.r.o., Brno |
Druhý zhotovitel | PBS Industry a.s., Třebíč |
Více o stavbě…
Urbanisté řešení
Navržené řešení vychází ze snahy o vytvoření centrálního parkoviště města v přímé návaznosti na Masarykovo náměstí včetně vytvoření bezbariérového průchodu městskou tržnicí s komunikačním propojením na polikliniku a autobusové nádraží.
Architektonické řešení
Realizací centrálního parkoviště s lávkou pro pěší byla vytvořena hlavní komunikační spojnice pro pěší mezi autobusovým nádražím, poliklinikou náměstím dále pokračující k základní škole TGM a do sportovního areálu města. Průchodem přes městkou tržnici na lávku je překonán výškový rozdíl mezi náměstím a zadní části budovy městské tržnice a zároveň je vytvořena dostatečná výška průjezdného profilu pod lávkou za účelem zásobování sousedního obchodu s potravinami.
Dispoziční řešení
Centrální parkoviště má 148 parkovacích stání. Zastřešená lávka pro pěší a její podélný profil vychází z výškových poměrů na staveništi, kde lávka na začátku navazuje na průchod z náměstí přes stávající budovu městské tržnice a na konci navazuje na přístupový chodník k poliklinice. Mostní konstrukce je dvakrát lomená, protože musí splňovat podmínku, aby do prostoru stávající zpevněné plochy byl umožněn vjezd vozidel zásobování sousedního obchod s potravinami. Celková délka přemostění je 20 m a celková délka lávky v ose je 49 m.
Konstrukční a materiálové řešení
Plocha parkoviště je řešena z kamenné dlažby (3106 m2), částečně pak z asfaltobetonové plochy(260 m2). Součástí parkoviště jsou rovněž dělící ostrůvky z kamenného záhozu z lomového kamene, popřípadě jsou v nich vysázeny popínavé rostliny nebo jsou zatrávněny. Mezi parkovištěm a sousedním pozemkem je vytvořena kompaktní protihluková stěna vyšky min. 2,8m délky 66 m.
Ocelová konstrukce lávky je provedena jako celosvařovaná příhradová konstrukce. Montážní styky jsou šroubované. Hlavní nosníky jsou navrženy z trubek, mostovka je celoplechová vyztužená I profily. Příčníky pod mostovkou jsou provedeny rovněž z I profilů. Schodiště je ocelové, schodnice jsou z U profilů. Kotvení sloupů je provedeno do předem zabetonovaných sloupků. Ocelová konstrukce je opatřena zeleným nátěrem. Zastřešení je provedeno z průhledného trapézového sklolaminátu ve tvaru oblouku. V lávce je osazeno rovněž veřejné osvětlení.
Názor přihlašovatele: Proč by tato stavba měla získat nejvyšší odborné ocenění
Instalací lávky pro pěší došlo k přímému bezbariérovému propojení centra náměstí s poliklinikou a autobusovým nádražím. Město tím vyřešilo dlouhodobý problém přístupu z centra náměstí, který vedl přes soukromý pozemek prodejny potravin a tím související uzavírání průchodu dle prodejní doby obchodu..