II/602 Velké Meziříčí - Jabloňov
Na stavbě se podíleli
Přihlašovatel | Kraj Vysočina |
---|---|
Majitel | Kraj Vysočina |
Provozovatel | Krajská správa a údržba silnic Vysočiny, příspěvková organizace, Jihlava |
Hlavní projektant | Ing. Oldřich Hrazdíra, Dopravoprojekt Brno, a.s., Brno |
Druhý projektant | Ing. Rudolf Drnec, Silniční projekt spol.s r.o., Brno |
Hlavní zhotovitel | Společnost II/602 hr. kraje – Pelhřimov |
Druhý zhotovitel | EUROVIA CS, a.s., Praha |
Třetí zhotovitel | Porr a.s., Praha |
Více o stavbě…
Urbanistické řešení
Stavba II/602 hr. kraje – Pelhřimov, 4. stavba – úsek č. 1 je součástí postupně rekonstruovaného a homogenizovaného tahu páteřní komunikace II/602 napříč celým Krajem Vysočina západovýchodním směrem od Pelhřimova po hranici s Jihomoravským krajem (cca k Velké Bíteši).
Tato stavba obsahovala dvě části. První část stavby představovala rekonstrukci původní silnice II/602 ve stávající trase mezi obcemi Jabloňov a Velké Meziříčí. Druhou částí stavby byla přestavba stávající stykové křižovatky silnic II/602 a III/03719 (která slouží pro veškerý provoz k EXITU 141 na D1) na okružní křižovatku ve východní části města Velké Meziříčí.
Architektonické řešení
Hlavními objekty stavby byla rekonstrukce silnice II602 v délce cca 3,9km a výstavba čtyřramenné okružní křižovatky. Součástí stavby bylo vybudování tří gabionových zárubních zdí, jednoho přesypaného mostu přes potok Vodra a přeložky dotčených inženýrských sítí. V rámci stavby byly provedeny hospodářské sjezdy, vegetační úpravy a rekultivace opuštěných úseků kolem silnice II/602.
Dispoziční řešení
Prvním hlavním objektem byla rekonstrukce silnice II/602 v délce 3 912m a v kategorii S9,5/70. Stavba spočívala zejména v jednostranném rozšíření komunikace, převážně vlevo, a rekonstrukci povrchů.
Druhým hlavním objektem byla přestavba stávající tříramenné stykové křižovatky na čtyřramennou okružní křižovatku s vnějším průměrem R=25m se středovým nepojížděným zatravněným ostrovem o průměru R=17m. Čtvrté (zatím nevyužité) rameno křižovatky představuje zárodek budoucího JV obchvatu města Velké Meziříčí.
Dalšími významnými stavebními objekty byly tři gabionové zárubní zdi s hřebíkovými stěnami o délkách 128m, 65m a 25m a proměnné výšce 1-4,5m. Posledním významným objektem bylo nahrazení stávajícího klenbového mostu přes potok Vodra novým přesypaným mostem z vlnitého plechu o světlosti cca 2,5m a délce cca 32m.
Zbylými stavebními objekty byly sjezdy na pozemky, překládka vodovodu, uložení chrániček Rowanet, vegetační úpravy a rekultivace rušených úseků původní komunikace.
Realizace stavby proběhla v období 08/2014 – 09/2015. Stavba byla uvedena do předčasného užívání 31.8.2015. Celkové náklady stavby byly 112,133.025Kč (z toho stavební náklady 105,124.562Kč).
Konstrukční a materiálové řešení
V extravilánu mezi obcí Jabloňov a městem Velké Meziříčí byla rekonstrukce silnice II/602 provedena v kategorii S9,5/70, a která v maximální možné míře respektovala stávající trasu a stávající silniční pozemek. Nová konstrukce vozovky v rozšíření má celkovou tloušťku 600mm (z toho tři hutněné asfaltové vrstvy tvoří 200mm, zbytek tvoří mechanicky zpevněné kamenivo a štěrkodrť).
Zárubní zdi jsou tvořeny gabionovými koši o výšce 1,0m a 0,5m vyskládanými na bet.podklad v proměnné výšce 1,0-4,5m ve sklonu 5:1. Svah za nimi je zajištěn ocelovými kotvami a stříkaným betonem tl.200mm vyztuženým KARI sítěmi – tzv.hřebíkové stěny.
Pro přesypaný mostní objekt je použita roura z vlnitého plechu MultiPlate MP 200 s povrchovou úpravou.
Konstrukce okružní křižovatky v intravilánu města Velké Meziříčí má obdobnou konstrukci jako vozovka v navazujícím úseku o celkové tloušťce 540mm (z toho tři hutněné asfaltové vrstvy tvoří 180mm, zbytek tvoří mechanicky zpevněné kamenivo a štěrkodrť).
Názor přihlašovatele: Proč by tato stavba měla získat nejvyšší odborné ocenění?
Stavba splnila svůj hlavní účel – došlo jednak ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy při příjezdu do Velkého Meziříčí ve směru od Velké Bíteše v extravilánu a současně i ke snížení rychlosti a zklidnění dopravy (vlivem okružní křižovatky) při příjezdu do intravilánu města Velké Meziříčí. V neposlední řadě je součástí této stavby jedna z největších okružních křižovatek v Kraji Vysočina a díky netradičně vyskládaným gabionovým konstrukcím spolu s přesypaným mostem je tato stavba velice vhodně začleněna do okolní krajiny.