II/347 Světlá nad Sázavou – D1, 2. stavba, úsek č. 1 Světlá n. S. – Dolní Město
Na stavbě se podíleli
Přihlašovatel | SWIETELSKY stavební s.r.o., České Budějovice |
---|---|
Majitel | Kraj Vysočina |
Hlavní architekt | Ing. Martin Máša, NOVÁK & PARTNER, s. r. o., Praha |
Hlavní projektant | Ing. Martin Máša, NOVÁK & PARTNER, s. r. o., Praha |
Hlavní zhotovitel | Sdružení M-Silnice + Swietelsky |
Druhý zhotovitel | M - SILNICE a.s., Hradec Králové |
Třetí zhotovitel | SWIETELSKY stavební s.r..o., České Budějovice |
Více o stavbě…
Urbanistické řešení
Přestavba komunikace II/347 Světlá nad Sázavou – D, 2. stavba – úsek č. 1 z hlediska vedení trasy místní poměry nemění. Byla provedena rekonstrukce stávající komunikace a obnoveny či vybudovány inženýrské objekty, jako mosty, propustky, hospodářské sjezdy, kabelová vedení a prvky ochrany živočichů. Stávající nevyhovující křivolakost byla upravena zvýšením poloměru směrových oblouků. Z hlediska urbanistického rozvoje oblasti má stavba příznivý vliv na dopravní dostupnost aglomerace Světlá nad Sázavou a také na komfort jízdy. Díky zvýšení dopravní kapacity má stavba příznivý vliv na urbanistický rozvoj oblasti.
Architektonické řešení
Architektonicky je rekonstrukce silnice II/347 citlivě začleněna do krajiny. Mimo klasické stavební materiály je ve značném rozsahu použit přírodní kámen, a to jak v gabionové opěrné zdi u chráněných rybničních biolokalit, tak např. v odláždění rigolů, čel propustků, atd. V prostoru rybníků s chráněnými živočichy byl vybudován most přes migrační biokoridor s naváděcími bariérami pro obojživelníky. Touto úpravou dojde k zamezení pohybu živočichů po vozovce.
Na stavbu je navázána výstavba nové autobusové zastávky v Radostovicích s parkovacím zálivem, zvyšujícím kapacitu komunikace a bezpečnost provozu.
Dispoziční řešení
Rekonstrukce komunikace je navržena v kategorii S7,5/50. Kategorijní šířka komunikace tedy činí 7,5 m a pro návrh směrových parametrů byla použita návrhová rychlost 50 km/h. Celková délka rekonstrukce činila 3,75 km. Výškový profil trasy zůstal zachován, směrový profil byl upraven zvýšením poloměru nevyhovujících směrových oblouků, splňující parametry pro danou návrhovou rychlost. Stavby byla rozdělena na 15 stavebních objektů, z nichž hlavní objekt byl SO 101 Stavební úpravy silnice II/347. Dalšími objekty byly přeložky STL plynovodů, Dopravní značení, Rekultivace, Vegetační úpravy, atd.
Konstrukční a materiálové řešení
Původní již nevyhovující podkladní konstrukce byly odstraněny. Vlastnosti zemní pláně byly po statických zatěžovacích zkouškách vyhodnoceny jako neúnosné a po vybudování zajišťovacích drenáží v místech lokálních vývěrů spodní vody bylo provedeno zlepšení aktivní zóny komunikace hydraulickým pojivem. Tímto se vlastnosti podkladní zeminy výrazně zlepšily. Následovalo vybudování nových nestmelených podkladních vrstev ze štěrkodrti v tloušťce 230 mm. Na štěrkodrť byla položena vrstva mechanicky zpevněného kameniva mocnosti 170mm, které bylo pokládáno finišerem. Po vyzrání kameniva byl proveden infiltrační postřik a položena podkladní asfaltová vrstva ze směsi ACP 16+ v tloušťce 50mm. Jako ložná vrstva byla navržena směs ACL 16+ o síle 60mm a obrusnou vrstvu tvořil asfaltový koberec mastixový SMA 11+ 40mm.Požadované spojení vrstev zajistily spojovací postřiky před pokládkou.
Na mostní objekty byl ve značné míře použit lomový kámen. Jako opěrný prvek v místech biologicky sledované oblasti Radostovického rybníka byla navržena a provedena gabionová zeď, která byla funkčně i esteticky vhodným řešením. Na drobné ocelové konstrukce, dopravní značení a dokončovací úpravy byly použity běžně používané materiály.
Názor přihlašovatele: Proč by tato stavba měla získat nejvyšší odborné ocenění?
Rekonstrukce silnice byla citlivě navržena s ohledem na místní podmínky. Stavba byla provedena řádně, kvalitně a odborně vzhledem k problémům při realizaci, při současné úspoře nákladů. Byly provedeny významné objekty a úpravy pro ochranu přírody. Stavba jako celek působí velmi esteticky a vytváří kladný dojem v prostředí.