l/38 Jihlava – obchvat, jih, Jihlava
Na stavbě se podíleli
Přihlašovatel | Colas CZ a. s., závod Jih, provoz Jihlava |
---|---|
Majitel | Ředitelství silnic a dálnic ČR |
Hlavní architekt | Mott MacDonald, spol. s r.o., Praha |
Hlavní zhotovitel | Colas CZ a. s., závod Jih, provoz Jihlava |
Druhý zhotovitel | Inžinierske stavby, a.s., Košice |
Více o stavbě…
Stavba 2. části obchvatu Jihlavy má nejlepší předpoklady získat nejvyšší odborné ocenění v kategorii „ Stavby dopravní, inženýrské a vodohospodářské".
Je to největší stavba v našem kraji, která byla dokončena v roce 2008. Napojením tohoto díla na již dříve vybudovanou 1. část obchvatu byla citelně ovlivněna dopravní situace v centru krajského města. Od zprovoznění stavby v srpnu 2008 je propojen přivaděč od dálnice D1 s výpadovkou na Znojmo, tzn., že se Jihlavě vyhne velká část osobní i nákladní dopravy. Novou silnici využívají samozřejmě i Jihlavané, obzvláště ti z přilehlých čtvrtí.
Při výstavbě se musela řešit řada úkolů. Některé byly jednodušší, jiné složité, s některými se počítalo, jiné vyvstaly až v průběhu stavby. Úprava silnice I / 38 je navržena v kategorii jako polovina budoucí čtyřpruhové komunikace s volnou šířkou 10,25 m. Celková délka úpravy hlavní komunikace je 3373 m. Směrově navazuje na stávající silnici I / 38 levostranným obloukem o poloměru R = 1250 m. Trasa dále pokračuje mostem přes silnici II / 602. Tento most je založen na pilotách z důvodu neúnosného podloží. Má 5 polí, délku 143 m, šířku14,9 m, vysoký je 13,05 m. Dále je na trase most, tzv. turbosider, kterým silnice mimoúrovňově kříží polní cestu. Je to v podstatě ocelová konstrukce obsypaná zeminou. Na levostranný směrový oblouk navazuje přechodnice délky 200 m a potom přímá o délce 623,26 m. V tomto úseku jsou na silnici umístěny dva mosty.
Most nad přeložkou silnice III / 4062 je dlouhý 36,50 m, široký 12,56 m a vysoký 6,626 m. Přes údolí Pístovského potoka je čtyřpolový most délky 133,220 m, šířky 12,56 m a výšky 12,63 m. Je rovněž založen na pilotách. Trasa pokračuje přechodnicí délky 285,71 m a prochází pod mostem na přeložce vojenské cesty. Tento most je dvoupolový, dlouhý 50,1 m, široký 9 m a vysoký 7,15 m. Na přechodnici navazuje pravostranný oblouk o poloměru R = 875 m, následuje levostranný oblouk o poloměru R = 320 m se vstupní přechodnicí délky 50 m. Pro napojení na stávající silnici I / 38 byl s ohledem na stísněné poměry zvolen složený oblouk s poloměry R = 225 m a R = 150 m s mezilehlou přechodnicí délky 20 m, délky ostatních přechodnic jsou 50 m.
Z objektů, které bylo nutno vybudovat, ale nejsou vidět, můžeme jmenovat např. středovou kanalizaci, přeložky vodovodu, zhotovení meliorace, přeložky kabelů atd. K objektům, které se musely upravit, ale slouží původnímu účelu, patří přeložka Koželužského potoka ( pod mostem přes Pelhřimovskou) či úprava koryta bezejmenné vodoteče na konci úseku směrem na Znojmo. Objektem, který přímo nesouvisí s komunikací, ale v rámci výstavby byl vybudován, je retenční nádrž na zachycení přívalových vod. Při budování vlastní komunikace bylo nutno přikročit rovněž k odstřelu kamenného zářezu, který se nachází za mostem na vojenské cestě.
Bylo pamatováno i na obyvatele v blízkosti obchvatu, a to zbudováním protihlukových stěn. Kolem Pístova je protihluková stěna z tvrzeného skla, u zahrádkářské kolonie z betonových panelů. Kolem celé stavby je samozřejmě pamatováno na odvod povrchové vody, který je zabezpečen korytem z příkopových tvárnic. Koryto je dlouhé cca 8 km. Při průjezdu stavbou můžeme vidět na několika místech svahy z kameniva. Zde došlo k vyvěrání podzemních pramenů na povrch a následně ke znehodnocení těchto svahů. Bylo proto přistoupeno k sanaci, zemina byla nahrazena kamenivem.
Názor přihlašovatele: Proč by tato stavba měla získat nejvyšší ocenění?
Jižní obchvat Jihlavy je přínosem pro cestování naším krajem, ale hlavně pro žití v krajském městě.
Ocenění
-
titul PRESTIŽNÍ STAVBA VYSOČINY 2008